Brak dźwięku w laptopie to problem, który może zepsuć nam przyjemność z oglądania filmów, słuchania muzyki czy rozmawiania przez komunikator Skype. Na szczęście, w większości przypadków można go łatwo rozwiązać, stosując kilka prostych kroków. Poniżej przedstawimy najczęstsze przyczyny i rozwiązania problemów z dźwiękiem w laptopach z systemem Windows.
Sprawdź wyjście głośnikowe
Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, to sprawdzić, czy dźwięk nie jest wyciszony lub zbyt cichy. Kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę głośnika w pasku zadań i wybierz opcję “Otwórz ustawienia dźwięku”. Upewnij się, że wybrano właściwe urządzenie wyjściowe, np. głośniki lub słuchawki, i że poziom głośności jest odpowiedni. Jeśli używasz słuchawek, sprawdź, czy są dobrze podłączone do gniazda audio i czy nie są uszkodzone.
Uruchom narzędzie do rozwiązywania problemów z dźwiękiem
Jeśli dźwięk nadal nie działa, możesz skorzystać z wbudowanego narzędzia do rozwiązywania problemów z dźwiękiem w systemie Windows 10. Aby je uruchomić, kliknij prawym przyciskiem myszy na ikonę głośnika w pasku zadań i wybierz opcję “Rozwiąż problemy z dźwiękiem”. Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie i zezwól na automatyczne wykrywanie i naprawianie problemów z dźwiękiem.
Sprawdź aktualizacje systemu Windows
Czasami problem z dźwiękiem może być spowodowany przez nieaktualne lub uszkodzone sterowniki karty dźwiękowej. Aby to sprawdzić, otwórz menu Start i wpisz “Aktualizacje”. Kliknij na “Sprawdź, czy są dostępne aktualizacje” i zainstaluj wszystkie dostępne aktualizacje systemu Windows. Po zakończeniu aktualizacji, zrestartuj komputer i sprawdź, czy dźwięk wrócił.
Sprawdź kable, gniazda, wtyczki, głośność, a także połączenia do głośników i słuchawek
Jeśli używasz zewnętrznych głośników lub słuchawek, upewnij się, że są one prawidłowo podłączone do laptopa i do źródła zasilania. Sprawdź, czy kable, gniazda i wtyczki nie są uszkodzone, zakurzone lub poluzowane. Sprawdź również, czy głośność na głośnikach lub słuchawkach nie jest wyciszona lub zbyt niska.
Zaktualizuj lub przeinstaluj sterowniki karty dźwiękowej
Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie pomogło, możesz spróbować zaktualizować lub przeinstalować sterowniki karty dźwiękowej. Aby to zrobić, otwórz menu Start i wpisz “Menedżer urządzeń”. Kliknij na “Menedżer urządzeń” i rozwiń kategorię “Kontrolery dźwięku, wideo i gier”. Kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwę karty dźwiękowej i wybierz opcję “Aktualizuj sterownik”. Wybierz opcję “Automatycznie wyszukaj zaktualizowane oprogramowanie sterownika” i poczekaj, aż system wyszuka i zainstaluje najnowsze sterowniki. Jeśli to nie pomoże, możesz spróbować odinstalować sterownik i zrestartować komputer. System powinien automatycznie zainstalować sterownik ponownie.
Skontaktuj się z producentem laptopa lub serwisem
Jeśli wszystkie powyższe kroki nie przyniosły skutku, prawdopodobnie masz do czynienia z usterką sprzętową karty dźwiękowej, głośników lub słuchawek. W takim przypadku, najlepiej skontaktować się z producentem laptopa lub naszym serwisem, aby sprawdzić, czy można naprawić lub wymienić uszkodzone części.